Schone binnenlucht is van essentieel belang voor een gezond binnenklimaat. Het maakt ons productiever, maar zorgt ook voor een vitale economie en maatschappij. We zitten immers het grootste deel van de dag binnen. Daarnaast toont de huidige pandemie aan, dat onvoldoende luchtverversing leidt tot versnelde verspreiding van virussen. In een wereld die steeds meer globaliseert, neemt het risico op pandemieën vanzelfsprekend ook toe.
Vaak wordt voor ventilatie verwezen naar het Bouwbesluit als dé oplossing. Dit is echter onvoldoende.
De ventilatienormen uit het Bouwbesluit worden vaak niet gehaald. De normen zijn niet toegerust op de toenemende isolatie van gebouwen in het kader van de energietransitie. Als enkel ingezet wordt op isolatie, verdwijnt de natuurlijke luchttoevoer uit gebouwen en verslechtert dus het binnenklimaat. Maar die tweeslag ontbreekt in de huidige visie en regelgeving. Een planmatige aanpak is nodig waarbij de overheid voortrekkersrol zou moeten opnemen. De ingrediënten daarvoor zijn in deze paper benoemd en worden hierna verder uitgewerkte drie concrete cases: leren, economie en wonen. Dit thema raakt niet alleen de volksgezondheid maar ook de vitaliteit van onze maatschappij en economie.
Wij pleiten er daarom voor dat het nieuwe kabinet een Actieplan Gezond Binnenklimaat samen met het Binnenklimaat Nederland, wetenschap en kennisinstellingen tot stand brengt.
Goed leren doe je in een gezonde school
Voor ‘cowboys en gelukszoekers’ is er geen opleiding. Toch zijn ze er wel en komen we beide helaas nog tegen in de praktijk. Ondermaatse installatiebedrijven en leveranciers die aan de slag gaan met de ventilatie in schoolgebouwen. Dat de kwaliteit van het binnenklimaat op scholen niet goed is, weten we al veel langer. In 2011 kregen scholen budget om hier verbetering in aan te brengen. Met goede bedoelingen, maar soms met te weinig kennis. Cowboys en gelukszoekers legden installaties aan die niet voldeden aan de norm en in bijna de helft van de gevallen was er ook geen onderhoudscontract.