Goed leren doe je in een gezonde school

Voor ‘cowboys en gelukszoekers’ is er geen opleiding. Toch zijn ze er wel en komen we beide helaas nog tegen in de praktijk. Ondermaatse installatiebedrijven en leveranciers die aan de slag gaan met de ventilatie in schoolgebouwen. Dat de kwaliteit van het binnenklimaat op scholen niet goed is, weten we al veel langer. In 2011 kregen scholen budget om hier verbetering in aan te brengen. Met goede bedoelingen, maar soms met te weinig kennis. Cowboys en gelukszoekers legden installaties aan die niet voldeden aan de norm en in bijna de helft van de gevallen was er ook geen onderhoudscontract.

Hoera, weer geld…

Het resultaat van die investeringen was belabberd, zo constateerde onderzoeksbureau Panteia in 2013. Met de uitbraak van het coronavirus laaide de discussie over ventilatie in scholen in alle hevigheid weer op. We kennen allemaal de voorbeelden van schoolgebouwen waar in de winter ramen en deuren opengezet moesten worden om de lokalen ‘te luchten’. Reden voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om opnieuw budget vrij te maken. Maar liefst 360 miljoen euro heeft de minister beschikbaar gesteld om schoolgebouwen gezonder te maken. Als brancheorganisatie zijn we daar uiteraard blij mee, maar een kanttekening is op zijn plaats. Scholen mogen het geld uit de SUVIS-regeling ook gebruiken om energiebesparende maatregelen in de gebouwen door te voeren. Bijvoorbeeld voor het plaatsen van warmtepompen. Dat draagt zeker bij aan een comfortabel binnenklimaat, maar niet direct aan gezondere binnenlucht. Wat dat betreft is er nog steeds een spagaat tussen energiebesparing en ventilatie.

Aan de slag

Om een gezond binnenklimaat op scholen te realiseren, staan in ons position paper vijf punten:

  1. Pak gezondheid op scholen centraal aan. Versnippering en decentralisatie leiden tot grote verschillen per school en structurele oplossingen blijven uit.
  2. Verbind normen aan de toekende subsidie, bijvoorbeeld door prestatievoorwaarden te stellen.
  3. Schrijf het gebruik van bestekken voor. We werken hiervoor nauw samen met TNO.
  4. Investeer in een binnenklimaatlabel voor scholen. Een label staat garant voor kwaliteit.
  5. Werk met een keurmerksysteem zodat professionele partijen zich onderscheiden van, laten we het zo maar even noemen, beunhazen.

Klaslokalen met slechte ventilatie, hoge concentraties CO2 en te veel fijnstof leiden tot lagere leerprestaties. We weten dat allang. Laten we nu eindelijk werk maken van gezonde scholen. Voor wie we dat doen? Voor ruim 1,5 miljoen kinderen in het primair onderwijs[1], bijna 1 miljoen leerlingen in het voortgezet onderwijs [2]en 260.000 studenten in het wetenschappelijk onderwijs[3].

In onze position paper ‘Gezond binnenklimaat voor iedereen is essentieel voor gezondheid én economie’ lees je er meer over.

Bronnen

[1] https://www.onderwijsincijfers.nl/kengetallen/po/leerlingen-po/aantallen-ontwikkeling-aantal-leerlingen#:~:text=In%202020%20is%20het%20totaal,leerlingen%20minder%20dan%20in%202019.

[2] https://www.onderwijsincijfers.nl/kengetallen/vo/leerlingen-vo/aantallen-leerlingen-in-het-vo

[3] https://www.onderwijsincijfers.nl/kengetallen/wo/studenten-wo