Op dinsdag 5 juli vond onze Algemene Ledenvergadering plaats in Koetshuis de Haar in Haarzuilens. We hebben hier de balans opgemaakt over 2021 en de tot dusver bereikte resultaten gedeeld van onze strategische pijlers voor 2022. Communicatie, met als doel om onze zichtbaarheid te vergroten en gezamenlijk daarmee meer impact te maken, was een belangrijk thema tijdens deze ALV. Ook hebben we nieuwe leden Belimo en Camfil aan de aanwezigen voorgesteld.
De bereikte resultaten over het eerste halfjaar en de plannen die voor de rest van 2022 op onze agenda staan hebben we hieronder op een rij gezet.
Belangenbehartiging & Lobby
In gesprekken met diverse politieke partijen blijven we het belang van een gezond binnenklimaat aankaarten. Zo creëren we meer bewustwording in politiek Den Haag. Daarnaast heeft Binnenklimaat Nederland een plek weten te bemachtigen bij het Rondetafelgesprek Onderwijshuisvesting en Ventilatie dat plaatsvond op woensdag 6 juli. Voorzitter Wouter Wijma vertegenwoordigde ons hier. Verder praten we met verschillende overheidsinstanties en hebben we een belangrijke positie verworven in het stakeholderspeelveld van de utiliteitsbouw.
Communicatie & bewustwording
We werken hard aan onze doelstelling om meer zichtbaar te zijn en dat lukt steeds beter gezien het groeiende aantal volgers op LinkedIn en Facebook. Daarbij worden we meer en meer gezien als autoriteit op het gebied van verschillende binnenklimaatthema’s bij de landelijke media. Hierbij kun je denken aan Het Parool en RTL-nieuws, maar ook aan specialistische magazines zoals Installateurszaken, het VvE magazine en vele anderen.
Platform gezond binnen (consumenten)
In Q1 van 2021 is het platform Gezond Binnen gelanceerd. In oktober van dat jaar is Nationale Nederland (NN) als partner toegetreden en samen hebben we de landelijke campagne Gezond Wonen opgezet. Tijdens de ALV verzorgde NN een presentatie over haar platform en de Gezond Wonen Check die in samenwerking met TNO werd ontwikkeld. In de tweede helft van 2022 start Gezond Binnen samen met partners een nieuwe campagne. Ook zal het platform maandelijks met persberichten naar buiten treden. De wens is bovendien om verder uit te breiden met nieuwe partners, deze zijn dan ook van harte welkom.
Binnenklimaattechniek (professionals)
Het Platform Binnenklimaattechniek bevat alle informatie en tools voor professionals in de utiliteitssector om energiezuinige gebouwen te creëren, waarbij een gezond binnenklimaat centraal staat. Dit nieuwe platform is op 1 april 2021 gelanceerd. In juni 2022 is de nieuwe website gepubliceerd voor het binnenklimaatlabel, ontwikkeld door het platform Binnenklimaattechniek. Het binnenklimaatlabel maakt de prestaties van een gebouw inzichtelijk en geeft aan of het gezond en comfortabel is. Over dit label hebben we inmiddels diverse berichten gepost op de LinkedIn pagina van Binnenklimaattechniek, die dit jaar gegroeid is van 616 naar meer dan 1000 volgers.
Onderwijs & arbeidsmarkt
Verschillende modules op het gebied van binnenklimaat zijn nu beschikbaar op ozone.nl. Verder loopt de nieuwe opleiding luchtbehandeling voor de utiliteit, die georganiseerd wordt in het splinternieuwe TechCenter van ROVC in Ede, erg goed. Met deze opleiding worden vanuit dit vakcentrum complete leerlijnen aangeboden met uitgebreide practica op het vlak van luchtbehandeling en luchtdistributie. Op 15 september staat de officiële opening van het vakcentrum op de agenda. Meer informatie hierover volgt binnenkort. Het Airy Canary lespakket is in de testfase aanbeland. Momenteel wordt dit pakket, bedoeld om kinderen bewust te maken van het belang van een gezond binnenklimaat, getest op twee scholen. En tot slot wordt er op dit moment samen met TVVL hard gewerkt aan een opleiding expert Binnenklimaatlabel.
Regelgeving & kwaliteit
Het PVE Gezonde woningen is afgerond en gepresenteerd tijdens de VSK. De volgende stap is dat we samen met Nationale Nederlanden aan het werk gaan met een vervolgtraject om gezonde woningen in de praktijk te brengen. Voor het PVE Zorgcomplexen is de funding nu rond. Dat betekent dat we nu kunnen starten met de wetenschappelijke literatuurstudie. Verder wordt op dit moment de laatste hand gelegd aan de opmaak van de richtlijn Luchtreiniging. Vanaf augustus met eventuele uitloop naar september gaan we het gesprek aan met fabrikanten en leveranciers van luchtreinigingstechnieken om verdere samenwerking te verkennen. Tot slot ligt de salespropositie voor het binnenklimaatlabel klaar. De komende maanden willen we daarmee verschillende technologiepartners binden aan het label.
Onderzoek & innovatie
Mooi nieuws: het onderzoeksproject CLAIRE dat gaat over de effectiviteit van ventilatie en luchtreiniging in relatie tot corona is door topsector Health Holland goedgekeurd. Daarnaast heeft TVVL het onderzoek met betrekking tot fijnstofreductie in scholen afgerond en gepresenteerd aan de betrokken partners.
Samen meer impact maken
Samen meer impact maken, dat is het doel voor de tweede helft van 2022 en uiteraard daarna! We hebben als vereniging al heel veel neergezet. De volgende stap is dat we hier ook gezamenlijk de vruchten van plukken. Hierbij heeft communicatie een belangrijke taak. Datgene wat we maken en doen moeten we immers wel onder de aandacht brengen. Hierbij kun je denken aan:
- Alle leden samen zijn Binnenklimaat Nederland. Als we dat uitdragen en zo meer bewustwording creëren, hebben we daar allemaal profijt van.
- Ook samenwerkingen met partijen als TNO en het Longfonds maken ons sterker, dit kun je als lid meenemen in je communicatie.
- Werk mee aan het promoten van opleidingen zoals die van het Vakcentrum en promoot de tools die op binnenklimaatechniek.nl staan.
- Zoek de verbinding: leden zijn de experts in het verhaal dat wij als Binnenklimaat Nederland vertellen. We kunnen samen content maken en delen.
- Hergebruik van de posts op LinkedIn is een gemakkelijke manier om meer content te creëren (let op: niet letterlijk kopiëren of alleen delen).
Tijdens de afsluitende presentatie hebben we een aantal concrete voorstellen gedaan om hiermee aan de slag te gaan. Zo komen er onder andere een WhatsApp-kanaal om de leden sneller van updates te kunnen voorzien, toolkits met kant-en-klare content, inspiratiesessies om ideeën en ervaringen uit te wisselen en contentgroepen om samen content te creëren.
Heb je hier meer ideeën over of wil je graag aansluiten? Neem dan contact met ons op.
Hieronder delen we een aantal foto’s voor een sfeerimpressie van de ALV.