Op dinsdag 11 december vond de succesvolle editie van de Binnenklimaat Nederland directiedag plaats in een oud schoolgebouw – The Colour Kitchen – in Utrecht.
Deze dag stond in het teken van de levende Why van Binnenklimaat Nederland: ‘Een gezond binnenklimaat voor iedereen’. Gezien deze boodschap alleen met elkaar overgebracht kan worden, was het van belang om samen mee te denken over de meerjarenstrategie van Binnenklimaat Nederland. Voorzitter Erik van Heuveln ontving 30 aanwezigen met positieve energie en een goede kop koffie.
Aan inspiratie geen gebrek, de locatie nodigde uit om het schoolgevoel opnieuw te ervaren.
Joris van Zoelen, Synergie, speelde hier met bijzondere experiences op in. De zintuigen werden geprikkeld door geurboxen – met de kans een oude gym sok tegen te komen – gezet in een expositie van oude schoolfoto’s. Helaas was herkenning van de aanwezigen toch lastiger dan gedacht.
De sessie startte met een Facts & Figures quiz, waarbij de kennis over het thema: gezonde binnenlucht op de proef werd gesteld.
Hoeveel procent kans heeft een kind op astma in een ongezond binnenklimaat? Bert Hovius wist dat dit 40% moest zijn en won de competitie glansrijk.
Jarl Langerak, directeur Marketing & Communicatie bij Velux Nederland, sprak over hun succesvolle marketingcampagne: ’The Indoor Generation’. Zij bereikten met deze boodschap meer dan 10 miljoen views verspreid over de hele wereld. Bekijk de video hier. Een bijzondere prestatie met een vergelijkbaar doel: het creëren van bewustzijn en het starten van een maatschappelijke discussie.
Joris van Zoelen sloot hierop aan door de nieuwe strategie (BHAG) van de Binnenklimaat Nederland te presenteren. Het Binnenklimaat Nederland-bestuur heeft gekozen voor een zeer concrete ambitie: 100% van de schoollucht is schoon in 2025*.
Door het kind centraal te stellen, zullen ook vele andere stakeholders betrokken raken op een aansprekende manier, waar niet aan te ontkomen valt. Uiteindelijk gaat het om een meetbaar resultaat. Het gezamenlijke doel van de Binnenklimaat Nederland moet niet specifiek gericht zijn op het leveren van een product (apparaat) maar op het geven van een oplossing.
Met deze woorden zijn de aanwezigen -verdeeld in vier groepen- aan de slag gegaan met verschillende strategieën. Er werd nagedacht over publiek bewustzijn, politiek bewustzijn, installatie aandeel, gezond binnenklimaatindex die vervolgens met goede argumenten werden gepresenteerd. Uit deze strategiesessies kwamen verrassende nieuwe inzichten met als resultaat: een prachtige startpositie voor het aankomend nieuwe jaar.
Voorzitter Erik van Heuveln sloot deze dag af met de volgende woorden:
‘We gaan nu doorpakken als één team met één doel. To be continued…’’