Een consument heeft bij koop van producten op grond van de Nederlandse wet een ijzersterke positie. Een beperkte garantietermijn, bijvoorbeeld van 2 jaar, kan door een consument voor veel producten terzijde worden geschoven.
Soms kan aanspraak worden gemaakt op een garantie van meer dan 10 jaar. Zelfs als de consument een beperkte garantietermijn nadrukkelijk heeft geaccepteerd, is hij daar niet aan gebonden. Tijdens de gehele levensduur van een product kan de consument aanspraak maken op kosteloze reparatie van gebreken, tenzij aan specifieke voorwaarden is voldaan. En ook dan hoeft slechts een gedeelte van de reparatiekosten te worden betaald. Een detailhandelaar kan zijn kosten voor garantieclaims van consumenten één-op-één verhalen op zijn voorschakel, dus op de fabrikant of importeur. Commerciële formules als “verlengde garantie” kunnen een oneerlijke handelspraktijk opleveren, waarvoor de Consumentenautoriteit hoge boetes kan opleggen.
Al deze onderwerpen en nog veel meer komen aan de orde tijdens de workshop Consumentenkoop. Uw docent is mr. Lindsay Hopmans van FME Advocaten. Hij is niet alleen als advocaat en adviseur actief in het consumentenrecht, maar is ook verantwoordelijk voor de FME-lobby op dit gebied bij de Europese Commissie. Vanuit die verantwoordelijkheid is hij steeds als één van de eersten bekend met aankomende wijzigingen in het consumentenrecht.
Kosten
€ 395,- per persoon (niet-leden betalen € 595,- per persoon). Dit bedrag is inclusief documentatie, consumpties en exclusief btw.
Meer informatie?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met FME College, 088-4008408 fmecollege@fme.nl